W dniu 1 stycznia 2017 roku zmieniły się zasady wydawania świadectw pracy. Zaczęło również obowiązywać nowe rozporządzenie związane ze zmianami w kodeksie pracy.
Zmiany w przepisach mówią, że pracodawca po zakończeniu zatrudnienia jest zobowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza go zatrudnić w ciągu 7 dni. Zasada ta obowiązuje niezależnie od rodzaju umowy o pracę. W przypadku zatrudnienia w ciągu 7 dni, pracodawca nie musi już wydawać świadectwa, chyba że pracownik złoży wniosek o jego wydanie. Wniosek taki można złożyć w formie papierowej lub elektronicznej w każdym momencie prosząc o wydanie świadectwa pracy dotyczącego zarówno poprzedniego okresu zatrudnienia jak i wszystkich okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie uzyskał świadectwa pracy.
Powyższe zmiany są związane z ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, która jest elementem pakietu ułatwień dla przedsiębiorców „100 zmian dla firm”
Do rozporządzenia został dołączony pomocniczy wzór świadectwa pracy wraz z objaśnieniem dotyczącym sposobu jego wypełniania, by pracodawcy wiedzieli, w jaki sposób prawidłowo wypełnić świadectwo pracy.
Nowe rozporządzenie jest związane ze zmianami w Kodeksie pracy, które weszły w życie 1 stycznia 2017 roku.