KONIEC DARMOWEGO KONTA
Od 1 lutego 2017 roku w Banku Pocztowym zacznie obowiązywać nowa oferta rachunków bankowych. Zniknie możliwość otwarcia Konta ZawszeDarmowego, a jego miejsce zastąpią dwie nowe propozycje: Bliskie Konto Pocztowe i Pocztowe Konto Bez Ograniczeń. Do ROR-ów uruchomiony zostanie program moneyback.
Nowe rachunki nie zagwarantują już braku opłat za prowadzenie konta. Obowiązek ten zostanie przesunięty z karty płatniczej na rachunek, przez co opłaty będzie można uniknąć jedynie korzystając aktywnie z karty płatniczej.
Bank Pocztowy zamierza wprowadzić ograniczenia i opłaty za dostarczanie gotówki przez listonoszy. Do tej pory usługa ta nie była limitowana. Od września klient będzie mógł bezpłatnie skorzystać z takiej formy tylko raz w miesiącu i maksymalnie pobrać w ten sposób 300 zł. Każda następna wypłata będzie już wiązała się z opłatą w wysokości 5 zł.
WZROST CEN PRZESYŁEK
Od 1 lutego 2017 roku Poczta Polska podnosi również stawki za swoje usługi. O 60 groszy więcej zapłacimy za nierejestrowany list ekonomiczny i o 70 groszy więcej za priorytetowy. Wzrosną również ceny przesyłek listowych poleconych oraz przesyłek z zadeklarowaną wartością. BEz zmian pozostaną ceny usług paczkowych i listów wysyłanych za granicę.
Główne zmiany w cenniku dotyczą przesyłek listowych nierejestrowanych, poleconych i tych z zadeklarowaną wartością. Za zwykły list, do 350 gramów, zapłacimy o 60 groszy więcej, a uwzględniając priorytet - o 70 groszy więcej. Za przesyłkę z zadeklarowaną wartością będzie trzeba zapłacić do 7,90 złotych. Podwyżka będzie dotyczyć również tych, którzy będą chcieli skorzystać z usługi potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej - tutaj klienci zapłacą o 60 groszy więcej niż dotychczas - z 2 złotych cena wzrosła do 2,60 złotych.
Z dniem 1 stycznia 2017 każdy przedsiębiorca zatrudniający od 20 do 49 pracowników nie podlega obowiązkowi tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania. Wszystko to za sprawą ustawy z dnia 16 grudnia 2016 roku o zmianie niektórych ustaw.
Wejście w życie nowej ustawy nie spowodowało, że regulaminy obowiązujące w firmach zatrudniających mniej jak 50 pracowników straciły swoją moc prawną, bądź muszą zostać odwołane. Firmy mogą zrezygnować z obowiązujących regulaminów na takich samych zasadach jak dotychczas było to możliwe w przypadku, kiedy przedsiębiorca z powodu redukcji zatrudnienia nie zatrudniał już co najmniej 20 pracowników.
Podsumowując powyższe, pracodawcy którzy samodzielnie wprowadzili regulaminy, a w ich zakładach nie ma związków zawodowych mogą ogłosić, że za dwa tygodnie regulamin przestaje obowiązywać. Z kolei firmy, które wprowadziły regulaminy w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi, muszą również z nimi ustalić ich uchylenie.
Od 1 stycznia 2017 roku można założyć własną działalność gospodarczą przez telefon, dzwoniąc pod numer 801 055 088. Ponadto właściciel firmy może skorzystać z telefonicznego powiadamiania o zbliżających się ważnych terminach oraz istotnych zmianach w przepisach.
Zakładanie firmy przez telefon to pierwsze tego typu rozwiązanie w polskiej administracji publicznej i kolejny krok w tworzeniu e-administracji.
Podczas telefonicznej rozmowy z konsultantem, za pomocą podanych danych, które zostaną wprowadzone do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) rozmówca otrzyma numer wniosku, z którym może udać się do dowolnego urzędu gminy, w którym urzędnik wydrukuje wniosek i przedłoży do podpisu. Usługa telefonicznej rejestracji dostępna jest pod numerem telefonu 801 055 088. Cała rejestracja może zostać wykonana w formie elektronicznej, wykorzystując do tego celu profil zaufany bądź podpis elektroniczny.
Dane osobowe konsumentów znajdują się w bazach wielu instytucji państwowych, firm, organizacji pozarządowych i osób fizycznych. Dwa razy do roku w sześciomiesięcznym odstępnie czasu przysługuje nam prawo sprawdzenia tego kto i w jakim celu gromadzi nasze dane osobowe. Wszystko to dzięki tzw. obowiązkowi informacyjnemu, zapisanemu w art. 24 oraz 25 ustawy o ochronie danych osobowych.
Zgodnie z obowiązkiem informacyjnym, administrator danych osobowych czyli ADO powinien posiadać pełną dokumentację na temat przetwarzanych treści - czyli cel, zakres oraz podmioty, którym były przekazywane dane konsumenta. Możemy zwrócić się do niego w formie pisemnej składając odpowiedni wniosek. Administrator ma obowiązek udzielić nam odpowiedzi w terminie 30 dni, a jeśli tego sobie życzymym, to odpowiedź musi dotrzeć do nas w formie pisemnej. Istnieje również możliwość bezpłatnego ustalenia, kto szukał o nas informacji, na podstawie numeru PESEL w Krajowym Rejestrze Długów.
Obowiązek informacyjny dotyczy każdej instytucji państwowej oraz prywatnej. Podmiot, który tego nie robi łamie przepisy, za czym idzie popełnienie przestępstwa zgodnie z art. 54 ustawy o ochronie danych osobowych, za którego popełnienie grozi grzywna, a także kara pozbawienia lub ograniczenie pozbawienia wolności do roku.
Podmiot zbierający dane osobowe podlega obowiązkowi informacyjnego względem ich właściciela. Musi umieć odpowiedzieć na pytanie konsumenta, w jakim celu dane te będą przetwarzane, komu udostępniane i kto jest ich administratorem. Jeśli okaże się, że nasze dane są bezprawnie wykorzystywane możemy złożyć skargę m.in do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO), Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu Komunikacji Elektronicznej a także w ostateczności możemy skieorwać sprawę do prokuratory.
Osoby, które nie zgadzają się z otrzymywaniem telefonów oraz e-maili z ofertami handlowymi mogą wpisać się na tzw. Listę Robinsonów. Dzięki temu będą miały pewność, że nie otrzymają niezamówionej informacji od firm, które są członkami Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego.
Przedsiębiorcy, którzy w danym roku zakupią maszyny lub urządzenia za kwotę co najmniej 10 tys. zł., będą mogli dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w wysokości do 100 tys. zł. rocznie , zaoszczędzając do 17,7 tys. zł. Rząd szacuje, że z ulgi może skorzystać ponad 150 tys. firm.
Dzięki rozwiązaniom zawartym w projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT do kosztów uzyskania przychodów będzie można zaliczyć wpłaty na poczet nabycia środków trwałych, które zostaną dostarczone w kolejnych latach. Do skorzystania w nowej ulgi będzie uprawnionych ponad 1,3 miliona przedsiębiorców, którymi są małe i średnie firmy, dla których jednorazowy odpis w proponowanej wysokości będzie zachętą do inwestowania.
Rząd liczy, że dzięki zmianom w przepisach powstanie więcej miejsc pracy, które będą wymagały dokładnie sprecyzowanych kwalifikacji, np związanych z obsługą zakupionych maszyn. Nowe lepiej płatne miejsca pracy mają się przyczynić do większej konkurencyjności przedsiębiorstw.
Szacuje się, że wprowadzenie proponowanych zmian będzie skutkować spadkiem wpływów budżetowych państwa o ok 64-88 mln zł w skali roku.
Nowe regulacje mają mieć zastosowanie do środków trwałych nabytych od 1 stycznia 2017 roku oraz dokonanych od tego dnia wpłat na poczet nabycia tych środków.
Wprowadzenie zmian ma związek z projektem ustawy z dnia 3 stycznia 2017 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym. Nowelizacja wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Od 1 stycznia 2017 roku zaczęła obowiązywać przedsiębiorców minimalna stawka godzinowa, która przy kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę wynoszącego 2 tys.zł wyniesie 13 zł. W przypadku nie dostosowania się do nowych przepisów grozi kara finansowa w wysokości od 1 do 30 tys. zł.
Określenie minimalnej stawki godzinowej dotyczyć będzie tylko umów wykonywanych przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi na rzecz przedsiębiorcy albo na rzecz innej jednostki organizacyjnej w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności. Nowe przepisy obejmą również samozatrudnionych,którzy świadczą usługi jednoosobowo.
13 złotowa stawka godzinowa nie będzie dotyczyła tych osób, które same będą decydować o miejscu i czasie wykonywania pracy, przy jednoczesnym przysługującym im wynagrodzeniu prowizyjnym. Wyłączone zostały również tzw.umowy opiekuńcze, czyli takie, które są zawierane w celu prowadzenia rodzinnego domu pomocy, umowy dotyczące opieki nad dzieckiem w pieczy zastępczej czy opieki nad grupą osób podczas wycieczek trwających dłużej niż jeden dzień.
Z ustawy zlikwidowano przepisy różnicujące wysokość minimalnego wynagrodzenia dla pracownika zatrudnionego na etacie,ze względu na staż pracy. Oznacza to, że wszyscy pracownicy niezależnie od stażu pracy, będą otrzymywać minimalne wynagrodzenie w jednakowej, pełnej wysokości, co zaprzestanie dyskryminowania młodych ludzi na rynku pracy.
Od 1 stycznia 2017 roku nastąpiło obniżenie z 15 tys. euro do 15 tys. zł limitu transakcji gotówkowych wykonywanych przez firmy. Wszystko za sprawą nowelizacji kilku aktów prawnych, takich jak: ustawy o podatku PIT, CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Zdaniem rządu, rzeczywisty obrót gospodarczy zdominowany jest przez płatności bezgotówkowe, do kwoty zbliżonej do 15 tys euro. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku faktur. Są one z reguły wystawiane na kwoty rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych i istnieje ryzyko, że mogą dotyczyć transakcji, do których fizycznie nie doszło. W celu wyeliminowania coraz większej szarej strefy, rząd przyjął taki sposób regulowania zobowiązań, który polega na dokonywaniu zapłaty.
Zgodnie z nową ustawą limit płatności gotówkowych nie będzie dotyczył potrąceń czy barteru. Oznacza to, że nowe regulacje nie będą miały zastosowania w przypadku innych form regulowania zobowiązań,które nie posiadają charakteru płatności i nie są związane z rachunkiem płatniczym.
Płatności regulowane za pomocą kart płatniczych oraz płatności dokonywanych poprzez systemy pośredniczące w płatnościach, takie jak PayPal, PayU itp. będą spełniały wymóg pośrednictwa rachunku płatniczego.