logo portal msp zlote fb500px

Jedyne takie miejsce dla MŚP w polskim internecie!

wtorek, 28 lipiec 2015 00:00

Wszystko co powinieneś wiedzieć o franczyzie

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Franczyza zyskuje w Polsce coraz większą popularność, co przejawia się między innymi w tym, że jest coraz więcej ofert od franczyzodawców oraz osób chętnych, aby korzystać z tych ofert. Warto więc przeanalizować temat dokładnie i poznać franczyzę od podstaw.

Czym jest franczyza?

Franczyza (ang. Franchising) to jedna z metod prowadzenia działalności gospodarczej, która charakteryzuje się sprzedażą towarów, usług czy technologii opartą na nieustannej współpracy pomiędzy niezależnymi (prawnie i finansowo) przedsiębiorstwami.

Jednym z ważniejszych aspektów franczyzy jest przepływ fachowej wiedzy oraz doświadczeń z zakresu technologii oraz produkcji produktu czyli tzw. know-how. Przepływ ten trwa podczas całego okresu obowiązywania umowy. Najbardziej charakterystyczną cechą franczyzy jest to, że prowadzi się ją według ściśle określonych zasad i procedur.

Rodzaje franczyzy

Istnieje wiele różnych podziałów franczyzy. W tym artykule omówiona zostanie franczyza produkcyjna, dystrybucyjna, usługowa oraz mieszana.

Produkcyjna występuje wtedy, gdy franczyzodawca przekazując franczyzobiorcy swoje know-how umożliwia mu wytworzenie produktu czy zaoferowanie usług o tej samej jakości i tych samych cechach, jakie oferuje franczyzodawca. Umowa zobowiązuje franczyzobiorcę do używania znaku towarowego franczyzodawcy i umieszczania go na wszystkich produktach. W Polsce nie występuje ten rodzaj franczyzy.

Franczyza dystrybucyjna, zwana też handlową pojawia się wtedy, gdy franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy know-how w postaci oferty produktów oraz wiedzy jak umiejętnie towar sprzedawać. Franczyzobiorca oznacza sklep znakiem towarowym i najczęściej korzysta ze wsparcia franczyzodawcy podczas tworzenia wizualizacji sklepu, wyboru produktów, szkolenia pracowników, obsługi klienta, merchandisingu i marketingu. Ten rodzaj franczyzy najczęściej pojawia się w branżach: spożywczych, przemysłowych, zdrowotnych, sportowych, odzieżowych, obuwniczych, dziecięcych, kosmetycznych, jubilerskich, AGD, RTV, telekomunikacyjnych czy stacjach paliw.

Gdy franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy swoją wiedzę z zakresu procedur wykorzystywanych podczas realizacji usługi mamy do czynienia z franczyzą usługową. Podobnie jak przy franczyzie dystrybucyjnej miejsce, w którym franczyzobiorca oferuje usługi jest oznaczone znakiem towarowy, a franczyzobiorca korzysta z pomocy franczyzodawcy z zakresu wizualizacji sklepu, wyboru najodpowiedniejszych usług, przeszkolenia pracowników, obsługi klienta i marketingu. Najpopularniejsze branże franczyzy usługowej to: gastronomia, edukacja, fryzjerstwo, kosmetyka, turystyka, nieruchomości, bankowość.

Franczyza mieszana to nic innego jak połączenie trzech wyżej omówionych franczyz. W tym układzie charakterystyczne jest to, że franczyzodawca jest producentem, a franczyzobiorcy są dystrybutorami oraz to, że występuje dwutorowość działalności franczyzobiorcy (działalność handlowa i usługowa). Najlepszym przykładem są tutaj firmy kosmetyczne, które tworzą swoją sieć i gabinety kosmetyczne.

Co to pakiet franczyzowy

Niektórzy określają go jako istotę systemu franczyzowego. Pakiet zawiera w sobie całą koncepcję prowadzenia działalności, jaką oferuje franczyzodawca. Standardowy pakiet franczyzowy zawiera w sobie: znak towarowy, know-how, podręcznik operacyjny zawierający procedury prowadzenia biznesu w ramach franczyzy, usługi świadczone przez franczyzobiorców na rzecz franczyzodawców oraz opłaty wnoszone przez franczyzobiorców.

Najczęstsze błędy

Często franczyza mylona jest przez swoje podobieństwo w pisowni z franszyzą. Ta druga jest pojęciem z zakresu ubezpieczeń i oznacza ona tzw. klauzulę umowną czyli jedno z postanowień umownych, które przenosi na ubezpieczającego część poniesionej szkody.

Franczyza dystrybucji produktu często mylona jest z franczyzą dystrybucyjną. Różnica polega na tym, że ta pierwsza oznacza tylko przekazywanie specjalistycznej wiedzy jedynie z zakresu produkcji produktów.

Sytuacja franczyzy w Polsce

Według najnowszego Raport o Rynku Franczyzy 2015 przeprowadzonego przez ekspertów z PROFIT system oraz franshising.pl, rynek franczyzy w Polsce osiągnął fazę dojrzałości. Liczba systemów franczyzowych w Polsce rośnie, ale podobnie jak liczba placówek wzrost jest coraz mniejszy.

Liderami na polskim rynku franczyz są apteki Dbam o zdrowie, sklepy Dobre dla domu, a w branży gastronomicznej jest to McDonald's.

Czytany 1356 razy Ostatnio zmieniany piątek, 14 sierpień 2015 08:37

Więcej w tej kategorii: Franczyza, warto? »
Zaloguj się, by skomentować

Zapisz się do newslettera

Zapisz się i bądź na bieżąco. Atrakcyjne oferty usług i produktów. Lokalne wydarzenia, eventy, newsy!
*Podając swój email wyrażasz zgodę na przetwarzanie udostępnionego adresu na cele wysyłki wiadomości informacyjnych o promocjach, ofertach oraz aktualności na www.portalu-msp.pl

Aktualności

  • 1
  • 2
  • 3
Wywiad z Michałem Brzechwą z firmy Brzechwa Sp. z o.o Sp.k.

Wywiad z Michałem Brzechwą z firmy Brzec…

Zapraszamy na wywiad z Michałem Brzechwą - właścicielem marki BRZECHWA - www.brzechwa.com.pl Wywiad znajdziecie tutaj. Brzechwa Sp...

Zmotywowani mieszkańcy kandydują do Rady - Chcą zmian!

Zmotywowani mieszkańcy kandydują do Rady…

  Mieszkańcy chcą zmian i głośno o tym mówią. W tych wyborach samorządowych do Rady Gminy...

Galerie handlowe są zagrożone

Galerie handlowe są zagrożone

Galerie handlowe są zagrożone Firma Proxi.cloud stworzyła raport, uwzględniający zachowanie niemal 766 tys. konsumentów. Co istotne—dane...

Najnowsze oferty

Grafik do współpracy

Grafik do współpracy

W związku z rozwojem poszukujemy do współpracy ZDALNEJ grafika z ciekawym portfolio.Jesteśmy małą agencją reklamową działającą w Wielkopolsce. Prosimy o przesyłanie...

Sylwetki

  • 1
  • 2
  • 3
Joanna Malinowska-Parzydło

Joanna Malinowska-Parzydło

Joanna Malinowska-Parzydło jest mamą dwójki dzieci, która perfekcyjnie łączy pracę z życiem prywatnym.

Olga Kozierowska

Olga Kozierowska

Od dziecka jest związana ze sceną. W dzieciństwie bardziej interesowała ją muzyka, obecnie występuje jako bizneswoman, dziennikarka oraz trener biznesu...

Magda Stawska - zawód to jej pasja

Magda Stawska - zawód to jej pasja

  Magda Stawska, czyli kobieta z misją, jaką jest osiągać i realizować swój potencjał. Praktyk i teoretyk zarządzania, doświadczona menedżerka z...

Rolnicze newsy

  • 1
  • 2
  • 3
NABÓR wniosków o premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej.

NABÓR wniosków o premie na rozpoczęcie d…

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogłosiła, że od 15.10.2018 do 13.11.2018 można składać wniosek na...

Przez zakaz handlu w niedzielę rolnicy nie mogą sprzedawać plonów!

Przez zakaz handlu w niedzielę rolnicy n…

Zakaz handlu w niedzielę objął także rolników. Swoich zbiorów w ten dzień nie mogą sprzedawać...

Nowa reforma systemu rolnictwa - Plan na bardziej ekologiczną żywność

Nowa reforma systemu rolnictwa - Plan na…

Reforma rolnictwa ekologicznego w UE spowodowała ujednolicenie przepisów, z których niektóre wprowadzono ponad 20 lat...